۱۳۸۹ آذر ۹, سه‌شنبه

کون لغ (لق) دین و ایمان با کافران بی نام حال کنید .




جای خالی کافران بی نام در مقالۀ
"تار و گیتار به جای کلاشینکف" !

ه . لیله کوهی

در مقالۀ "تار و گیتار به جای کلاشینکف" خانم الاهه بقراط .
جای گروه "کافران بی نام" ،خالی است. خانم بقراط به درستی به نسل جوان و سنت شکن و معترض  و پدید آورندگان موسیقی رَپ و راک ایرانی پرداخته اند. اما جای کافران بی نام در آن مقاله خالی است.
آشناییم با برادران اصلانی به دو سال قبل بر می گردد. سمینار سه روزۀ  یاد و خاطرۀ واقعه کشتار هولناک سال های شصت و شصت وهفت زندانهای جمهوری اسلامی ایران، در شهر هانوفر آلمان.
چه پیوندی میان این دو جوان «کافران بی نام» با "کافران نامدار"، که تعداد قابل توجه ای از آن ها زنان و مردان رسته از بیدادگاه های جمهوری خمینی بودند برقرار شده.
این پیوند را در سطر سطر ترانه های اعتراضی شان فراوان می توان دید. باوجودیکه در نو جوانی با خانواده خود به آلمان پناهنده شدند و هشت سال از جوانی را در مکان های عمومی متقاضیان پناهندگی در انتظار پاسپورت گذرانده اند در چنین فضای نامشخص وپُر از اضطراب، موسیقی اعتراضی را با امکانات محدود با آهنگ «گذر» آغاز کردند علیرغم جوان بودن و عدم آشنایی کامل به زیر وبم زبان مادری در به چالش کشیدن ناهنجاری های اجتماعی و معضلات سیاسی، اقتصادی با زبان  طنز بسیار موفق بودند. اصلانی ها کار رسمی را از سال 2005 با ترانه ی «پاشو پاشو» آغاز کردند و دراواخر همان سال نام «کافران بی نام» را بر خود نهادند. از آزاد پرسیدم به چه علت به چنین کاری روی آوردید. در پاسخ گفت: من و برادر بزرگترم آرمان از بچگی با ساز های موسیقی آشنا بودیم. همراه عشق به موسیقی مسائل جاری کشورمان و خواست های جوانان دغدغه ی هردوی ماست. لذا باهم و گاهاً فردی روی ترانه ها کار می کنیم و روی آنها آهنگ می گذاریم. اولین سی دی را با نام «بسم انسان» در دسترس همگان قرار دادیم. مشکل فرا گیری زبان آلمانی و کار برای امرارمعاش مانع از تداوم جدی کار موسیقی ماست. کار جدید با ویدئو کلیپ های متعدد روی شعر مرثیه ی "ممد نبودی ببینی" است. این مرثیه پس از آزادی خرمشهر برای محمد آرا فرمانده سپاه پاسداران خرمشهر که قبل از آزادی خرمشهر در سانحه هوایی مرده بود. سروده شد.  در ارتباط به اصطلاح "دفاع مقدس" بارها و بارها از رادیو و تلویزیون سراسری جمهوری اسلامی بخش شد. وما با توجه به مصرع اصلی آن مرثیه «ممد نبودی ببینی» از معضلات اجتماعی شامل گرانی، بیکاری، اعتیاد،زنان، دانشجویان،نقض حقوق بشر...
در آن ترانه همه را به تیغ طنز کشیدیم. در آخرین بخش گفتگو از او پرسیدم آیا کار جدیدی هم در دست دارید؟ گفت: اوایل سال جاری میلادی تا قبل از سال نو خورشیدی کار های جدید خود را در دسترس دوستداران این نوع موسیقی قرار خواهیم داد.
برای آشنایی با این دو کافر بی نام روی نوشته ی یوتوپ کنار عکس فشار دهید.

هشدر خان آلمان
پس از انتشار مطلب"کافران بی نام" خانم بقراط طی پیامی کوتاه مرا تصحیح کردند که مقالۀ شان در باره موسیقی زیرزمینی بوده یعنی موسیقی ای که در ایران متولد شد. نه گروه های که در خارج به وجود آمدند وممکن است جزموسیقی معترض باشند ولی موسیقی زیر زمینی به شمار نمی روند.
جا دارد من نیز از ایشان پوزش بطلبم. اما خرسندم که مقاله تار و گیتار وسیله ای شد تا من یک بار دیگر این دو برادر «کافران بی نام» را در صفحه وبلاگم معرفی کنم.
ه . لیله کوهی

www.aoja.blogspot.com   www.aoja.blogspot.com

هیچ نظری موجود نیست: