۱۳۹۲ بهمن ۳, پنجشنبه

رک و بی پرده

ما قاتلیم.

گفتگوی اشپیگل با پرفسور آین موریس استاد دانشگاه استنفورد کالفرنیا


برگردان: گلناز غبرایی
جنگ کشتار جمعی است اما می‌تواند فوایدی هم داشته باشد، چون باعث ایجاد کشورهایی می‌شود که دنیا را امن‌تر و ثروتمندتر می‌سازند. تاریخ شناس آین موریس کارنامه‌ی امیدوارکننده‌ای از هزاران سال تاریخ نظامی‌گری ارائه می‌دهد.

 خشونت چه نقشی در تاریخ تکامل بشریت بازی کرده است؟ تاریخ شناس و باستان شناس انگلیسی آین موریس 53 ساله در کتابش «جنگ.به چه دردی می‌خورد» اثرات جنگ و فتوحات را در تاریخ از عصر حجر تا امروز بررسی کرده است. براساس تحقیقات او میزان خشونت در طی 10000 سال گذشته، پیوسته کاهش یافته است. ـ البته با توجه به موارد بازگشت به

۱۳۹۲ دی ۲۶, پنجشنبه

کورشید! دورشید!

به ولی یان فقیه و فقیه یان ولی! در هنر و ادبیات و سیاست

ه . لیله کوهی

نامه ی سر گشاده یغما گلرویی مرا برآن داشت تا مستقیم به چند نفر زیادگوی و دستمال بدست بپردازم.
واکنش خانم ملیحه محمدی از برلین و آقای مترجم، اسدالله امرایی از ایران به شاهین نجفی جوان هنرمند و رپ خوان معترض به دستگاه ولایت،آنچنان است انگار وارثین معنوی مرحوم نورالدین کیانوری اند وهمان چماق تکفیر که او همیشه برسر مخالفینش می کوبید برسر این جوان معترض هم فرود آمد مرحوم کیانوری عادت داشت از هر کسی که خوشش نمی آمد در جا به او لقب تربچه پوک یا گروهک و حزب دوطبقه و لیبرال...اهداء می کرد حالا انگار خانم ملیحه و آقای اسدالله وارث آن مرحوم شده اند و همان رویه که کیانوری سالها با مخالفینش پیش گرفت ادامه می دهند.
 ملیحه خانم در نوشته اش خطاب به شاهین